Lezenderwijs
Ondersteuning voor kinderen
met leesproblemen
Lezenderwijs biedt kinderen die, ondanks intensieve hulp op school weinig of geen vooruitgang boeken in hun leesontwikkeling, extra begeleiding.
Wat houdt het in?
Intensieve, individuele leesondersteuning
Passenderwijs biedt individuele leesondersteuning aan het kind, waarbij de leerkracht handelingsadviezen krijgt en de ouders actief bij het leesproces worden betrokken. Het doel is om de technisch leesontwikkeling te verbeteren en weer enig succes te ervaren. Hopelijk vergroot dit ook de motivatie om te lezen en daarmee het leesplezier.
Lezenderwijs kan ingezet worden voor kinderen uit eind groep 3, groep 4 en begin groep 5 bij wie het leesproces moeizaam verloopt. Voor kinderen uit eind groep 5, groep 6 en 7, met een forse leesachterstand, is er een aanbod gericht op voortgezet technisch lezen. Bij deze leerlingen wordt een leesprobleem vermoed, maar ze komen niet in aanmerking voor behandeling vanuit de regeling ‘Ernstige dyslexie’.
Er wordt verwacht dat er tijdens het traject ook thuis en op school gelezen wordt. De begeleiding vindt plaats op meerdere locaties binnen onze regio.
Het proces
Van aanmelding tot plaatsing
School meldt, in overleg met ouders/verzorgers, een leerling aan bij lezenderwijs, via Tommy, het online dossier van Passenderwijs. Let op de uiterste aanmelddatum.
Na de uiterste aanmelddatum worden de aanmeldingen beoordeelt.
De begeleiders van de locatie waar de leerling is ingedeeld, nemen contact op met ouders voor afspraken over begeleidingstijden en begeleiding.
De school wordt geïnformeerd over de definitieve begeleidingstijden en tijd van het eindgesprek.
Ouders zijn verantwoordelijk voor vervoer van- en naar de locatie.
De begeleiding duurt 11 weken. Het kind komt twee keer per week, 45 minuten. In totaal zijn er dus 22 contactmomenten.
Tijdens het eerste begeleidingsmoment vindt de intake plaats. Hierbij zijn de ouders ook aanwezig.
Aan het eind van het traject is er een (digitaal) eindgesprek. Bij dit gesprek zijn ouders en de IB’er aanwezig. Tijdens het eindgesprek worden de bevindingen en de verdere voortgang op de eigen school besproken.
Tijdens iedere sessie werken we aan verbeteren van de letterkennis, lezen van woorden en teksten. Het kind krijgt een leeskoffertje. Hierin zit materiaal dat thuis en op school gebruikt wordt.
Er wordt verwacht dat er thuis gedurende het traject vijf keer per week gelezen wordt en op school minimaal een keer per week extra gelezen wordt.
Er wordt een bijdrage van de school gevraagd. De actuele gevraagde bijdrage kunt u vinden in Bijlage B van het ondersteuningsplan.
Schooljaar 2024-2025
Planning leesblokken Lezenderwijs
Loenen aan de Vecht
Adres
“Graaf Floris” – Het Rond 22
Werkdagen
Dinsdagochtend én donderdagochtend
Blok 1
Startgesprekken: 3 september 2024
Eindgesprekken: 3 december 2024
Uiterste inleverdatum blok 2: 15-11-2024
Blok 2
Startgesprekken: 10 december 2024
Eindgesprekken: 25 maart 2025
Uiterste inleverdatum blok 3: 22-02-2025
Blok 3
Startgesprekken: 1 april 2025
Eindgesprekken: 1 juli 2025
Uiterste inleverdatum blok 1 2025/2026: 31-5-2024
Wilnis
Adres
“Julianaschool” – Stationsweg 7
Werkdagen
Dinsdag en donderdag
Blok 1
Startgesprekken: 3 september 2024
Eindgesprekken: 3 december 2024
Uiterste inleverdatum blok 2: 15-11-2024
Blok 2
Startgesprekken: 10 december 2024
Eindgesprekken: 25 maart 2025
Uiterste inleverdatum blok 3: 22-02-2025
Blok 3
Startgesprekken: 1 april 2025
Eindgesprekken: 1 juli 2025
Uiterste inleverdatum blok 1 2025/2026: 31-5-2024
Breukelen
Adres
“Schepershoek”- Schepersweg 8a
Werkdagen
Woensdag en vrijdagmorgen
Blok 1
Startgesprekken: 4 september 2024
Eindgesprekken: 4 december 2024
Uiterste inleverdatum blok 2: 15-11-2024
Blok 2
Startgesprekken: 11 december 2024
Eindgesprekken: 26 maart 2025
Uiterste inleverdatum blok 3: 22-02-2025
Blok 3
Startgesprekken: 2 april 2025
Eindgesprekken: 2 juli 2025
Uiterste inleverdatum blok 1 2025/2026: 31-5-2024
Maarssen
Adres
“De Kristal” – Pauwenkamp 347 (graag zij-ingang gebruiken)
Werkdagen
Dinsdagochtend én donderdagochtend
Blok 1
Startgesprekken: 3 september 2024
Eindgesprekken: 3 december 2024
Uiterste inleverdatum blok 2: 15-11-2024
Blok 2
Startgesprekken: 10 december 2024
Eindgesprekken: 25 maart 2025
Uiterste inleverdatum blok 3: 22-02-2025
Blok 3
Startgesprekken: 1 april 2025
Eindgesprekken: 1 juli 2025
Uiterste inleverdatum blok 1 2025/2026: 31-5-2024
Woerden
Adres
Kantoor Passenderwijs – Houttuinlaan 16 (2de etage)
Werkdagen
Dinsdag en donderdag
Blok 1
Startgesprekken: 3 september 2024
Eindgesprekken: 3 december 2024
Uiterste inleverdatum blok 2: 15-11-2024
Blok 2
Startgesprekken: 10 december 2024
Eindgesprekken: 25 maart 2025
Uiterste inleverdatum blok 3: 22-02-2025
Blok 3
Startgesprekken: 1 april 2025
Eindgesprekken: 1 juli 2025
Uiterste inleverdatum blok 1 2025/2026: 31-5-2024
Abcoude
“Paulusschool” – Koppeldijk 30
Woensdagochtend én vrijdagochtend
“Julianaschool” – Stationsweg 7
Maandagochtend én donderdagochtend
“Schepershoek”- Schepersweg 8a
Woensdagochtend én vrijdagochtend
“De Kristal” – Pauwenkamp 347 (graag zij-ingang gebruiken)
Woensdagochtend én vrijdagochtend
“De Wegwijzer” – Essenlaan 1
Dinsdag(mid)dag én donderdag(mid)dag
de begeleiders
Lezenderwijs team
FAQ
Veelgestelde vragen
Waar vindt de begeleiding plaats?
De leesbegeleidingen worden op het kantoor van Passenderwijs in Woerden of op één van de scholen georganiseerd. In de planning zijn de specifieke adressen te vinden. Er is geprobeerd deze locaties regionaal te spreiden i.v.m. de reistijd voor kinderen.
Wat is de frequentie?
De leesbegeleidingen zijn in 3 blokken verdeeld, gedurende het jaar. In de planning zijn de blokken voor dit schooljaar te vinden.
Ik heb geen vervoer, is dat een probleem?
Wat zijn de kosten?
De middelen voor basisondersteuning worden door Passenderwijs overgemaakt naar de school. Om deze vorm van dienstverlening vanuit Passenderwijs mogelijk te maken, wordt een bijdrage van de school gevraagd.
De actuele gevraagde bijdrage is te vinden in Bijlage B van het ondersteuningsplan.
Kan ik als ouder ook een hulpvraag indienen?
Een andere vraag?
Irena de Visser-Radojewski is coördinator van Lezenderwijs. U kunt met vragen bij haar terecht.