Begaafdheid/Vooruitwerklab
Passend Onderwijs gaat over alle kinderen binnen het samenwerkingsverband (SWV). Vanuit de driehoek ouder – school – leerling wordt ondersteuning geboden bij het inrichten van een gedifferentieerde leeromgeving en het realiseren van Passend onderwijs. Doel is dat leraren de instructies en spelbegeleiding, opdrachten en onderwijstijd afstemmen op de behoeften van groepen en individuele leerlingen. De afstemming is zowel op ondersteuning als op uitdaging gericht, afhankelijk van de behoeften van leerlingen. Wanneer extra ondersteuningsbehoeften voortkomen uit (vermoeden van) begaafdheid kan school een aanvraag doen voor het arrangement ‘plaatsen van een leerling in het CBO-Vooruitwerklab’.
Begaafdheid/Vooruitwerklab
Het CBO-Vooruitwerklab is een kortdurende (max. 10 bijeenkomsten) bovenschoolse interventie met verdiepend karakter. De focus bij de opdrachten van het VWL ligt niet op de inhoud van de leerstof of bepaalde vakken maar op het denkproces en inzicht in de manier van denken en werken die de leerlingen hebben toegepast. Gegeven opdrachten zetten aan tot zelfreflectie: Hoe heb ik deze taak aangepakt? Wat heb ik ervan geleerd? Hoe ga ik dat gebruiken bij andere lessen op school? Opdrachten zijn uitdagend, ongewoon en complex. De opdrachten worden met de kinderen nabesproken en daarbij wordt vooral gekeken naar de keuzes die ze hebben gemaakt in hun manier van denken. Er wordt ook expliciet gewerkt aan transfer naar de school.
School meldt de leerling aan via een groeidocument.